Sidor

söndag 21 november 2010

TÖNT OCH Soddu

Kommer ni ihåg stockholmsbaserade märket TÖNT? Lite preppy, lite prärie/cowgirl, lite romatik och lite kul. Alltid välarbetat.

Jag gjorde min folkhögskolepraktik hos TÖNT ,och märkets grundare Sus Soddu, tiden jag gick textilestetisk sömnad på Forsa folkhögskola. Det var lite exotiskt för mig, som bara några månader innan skolstart knappt kunde fålla gardiner, att få komma till Stockholm, rakt in i den stora stadens hippa södergömmor och få vara med under en verklig designprocess. Sus och tre-fyra designers till hade precis öppnat butik på, som jag tror, Svartensgatan som är en tvärgata till Götgatan. Det var fränt minsann!


Sökte nyligen efter TÖNT och fann då Soddu, som Sus märke heter idag. Vilka fantastiskt välarbetade plagg! Kolla in blusarna ovan!

2 kommentarer:

  1. Härligt. TÖNT ... känner igen det. Det fanns en liten rolig butik där vid den där kyrkan ... Såldes TÖNT där? För du fattar va? Eller så var det på Tjallamalla helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Ja! Nära mosebacke. Öös hette butiken och det var TÖNT och nåra till som drog igång den. Undrar om inte Bea Szenfeld också kom att komma med på ett hörn. And yes, TÖNT fann i liten upplaga på tjallamalla också.

    SvaraRadera